Monte Olivieto Maggiore
Klasztor na odludziu ufundowany przez Bernarda Tolomei w 1313 roku. Zbudowany z czerwonej cegły kompleks budynków. Wejścia broni koszmarny w swej formie pomnik. Najbrzydsza rzeźba w Europie. Natomiast klasztorny dziedziniec został ozdobiony 36 niesamowitymi freskami. To prawdziwe dzieła sztuki. Ich uroda pozostaje na długo w pamięci. Freski
powstawały w latach 1497-1508. Ich współautorem jest Giovanni Antonio Bazzi (ur. ok. 1477 r. w Vercelli - zm. 15 lutego 1549 w Sienie)
- włoski malarz, znany pod
przydomkiem Sodoma. Na jednym z fresków Sodoma ukazał
sam siebie. To elegancko ubrany, wsparty na
mieczu mężczyzna. Są tutaj również psy, koty, borsuki, kury oraz
kruki. W swym
malowaniu był bardzo szczegółowy. Pokazuje wiernie naturę, detale
stroju kobiecego, architekturę wiejskiego zajazdu i toskańskie krajobrazy. Stylistycznie jego twórczość należy do późnego renesansu i manieryzmu włoskiego.
Najsłynniejsze dzieła Sodomy:
Zaślubiny Roksany i
Aleksandra - fresk w Villa Farnesina
Sceny z życia św.
Benedykta - 17 fresków w Monte Olivieto
Sceny z życia św.
Katarzyny w bazylice San Domenico w Sienie
Święty Sebastian - olej na płótnie, Pałac Pitti Florencja
W 1492 roku Signorelli opuścił Florencję i rozpoczął pracę przy cyklu fresków w krużgankach klasztornych w Monte Olivieto Maggiore, przedstawiających żywot św. Benedykta. W 1498 roku wykonał wielki ołtarz do kaplicy Bichi w kościele Sant’Agostino w Sienie. Dwa skrzydła ołtarza znajdują się obecnie w Staatliche Museum w Berlinie i w paryskim Luwrze. Wkrótce artysta otrzymał zamówienia na kolejne ołtarze. W następnych latach Signorelli dokończył dekorację kaplicy San Brizio w katedrze w Orvieto. Namalował wspaniałą serię 6 fresków ilustrujących koniec świata i Sąd Ostateczny (1499-1504). Uważa się, że freski Signorellego stały się inspiracją do Sądu Ostatecznego Michała Anioła.
Autoportret Sodomy |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz